Welke kleuren gebruiken voor mijn website of huisstijl?

Welke kleuren gebruiken voor mijn website?’ is een vraag die vaak gesteld wordt door onze klanten.

Maar goed ook, want kleuren hebben een grote invloed op hoe klanten jouw identiteit en website ervaren.

Kleuren spelen een belangrijke rol

Ze zijn niet weg te denken uit onze marketing, want:

  • Kleuren vallen meer op dan zwart-witbeelden;
  • Ze bevorderen de verkoop, want ze spelen in op emoties;
  • Ze verhogen de herkenning (en naamsbekendheid) van de organisatie.

Daarom is het essentieel om stil te staan bij:

  • Welke kleur bij jouw organisatie past en welke absoluut niet;
  • Welke kleuren jouw kernwaarden vertegenwoordigen;
  • Welke kleuren daardoor het beste bij jouw website passen.

Elke kleur heeft immers zijn eigen betekenis. Wil je meer weten over de betekenis van kleuren? Lees dan ook zeker ‘De betekenis van kleuren in reclame‘ en ‘Hoe kleuren jouw huisstijl maken of kraken‘.

Idealiter stem je de online en offline kleuren op elkaar af

Welke kleuren gebruiken voor mijn website?

Om de juiste keuze te maken, kan je je houden aan volgende richtlijnen:

1. Houd rekening met het onderwerp van jouw website

Heb je een website over vintage voertuigen? Dan zijn hippe, blitse kleuren minder op zijn plaats. Gaat het echter over de allernieuwste technologische snufjes? Dan is zoiets wel weer een goed idee.

Heb je veel foto’s om te laten zien? In dat geval kies je beter voor een design met wat rustigere en matte kleuren om de beelden mooi te laten uitkomen.

2. Zorg ervoor dat de kleuren matchen

Kies kleuren die bij elkaar passen.

In jouw huis verf je ook niet één muur in het roze, een andere in het oranje en nog een andere in het knalgroen, hopen we?

Om te bepalen welke kleuren matchen, kan je gebruikmaken van kleurenpaletten. Een beetje zoals in de verfwinkel. Dit zijn enkele voorbeelden van helpende tools:

  • Een handige website is Kuler van Adobe. Hier kan je paletten uitkiezen op basis van een bepaalde kleur die je wilt gebruiken.
  • Ook de website ColourLovers geeft jou de mogelijkheid paletten uit te zoeken. Handig is dat deze gegroepeerd zijn op thema.
  • Een andere nuttige tool is ColorBlender. Op deze site kan je met behulp van schuifknoppen jouw eigen palet samenstellen.

3. Contrast is cruciaal

Er is niks zo irritant als slecht leesbare tekst. Mensen houden vooral van een donkere tekst op een lichte achtergrond. Maar je kan natuurlijk afwisselen met lichte tekst in kaders en zijbalken. Dat valt dan weer meer op.

4. Less is more

Je hoeft heus niet alle kleuren te gebruiken om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.

Kies 2 tot 4 kleuren die je doorheen jouw hele website laat terugkomen. Hiermee loods je de bezoeker moeiteloos door de pagina’s.

Kleurgebruik valt niet te onderschatten

Besteed dus voldoende aandacht aan jouw kleurkeuze. Het heeft meer effect dan je aanvankelijk dacht!

Vind je het moeilijk om zelf een beslissing te maken? Dan doe je er goed aan om een professional in te schakelen.

Schakel dé online en offline reclamespecialist in

Intussen hebben we meer dan 25 jaar ervaring in de reclamewereld. Onze eigen website spreekt vloeiend ‘Googles’, waardoor onze eigen ideale klanten de weg vinden naar Argo. Net zoals je hier nu bent terechtgekomen.

Wij werken graag samen met ondernemers die:

  • vooruit willen met hun bedrijf;
  • gedreven zijn om te groeien;
  • en zelf meer plezier willen in hun werk.

Meer ideale klanten voor jouw bedrijf, daar gaan we voor!

Interesse om ook een website te laten maken die rendeert?

Voel je je geroepen om ook meer succes te hebben met jouw zaak? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx.
    Grote, of meerdere bestanden kan u beter apart sturen via Wetransfer (zie link onderaan website).
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Bel nu
Route