Hoe je nieuwe klanten aantrekt zonder acquisitie

Ben je een ondernemer en zie je ertegen op om nieuwe klanten te werven? Ontloop je hierdoor omzet?

Dan ben je niet alleen.

Veel zelfstandigen merken dat het moeilijk is om door te breken naar hogere inkomsten. Het is mogelijk, maar dan moeten ze nóg harder werken.

Daarnaast hebben de meesten een hekel aan acquisitie. Ze vinden het eng en frustrerend. En tijdrovend. Vaak bereiken ze er ook nog eens weinig tot geen resultaten mee.

Herkenbaar? Dan vertellen wij je zo meteen hoe je het anders kan aanpakken.

Nieuwe klanten zonder acquisitie

Stel je voor: nieuwe klanten krijgen zonder acquisitie.

  • Nooit meer de telefoon moeten nemen en een lijst onbekende mensen afbellen;
  • Geen afwijzingen of geïrriteerde reacties meer;
  • Jezelf niet meer moeten opdringen aan potentiële klanten, want ze komen naar je toe.

Hoe mooi zou het ondernemersleven dan zijn?

Een leven zonder cold calling kan je ook hebben.

Heb je namelijk al aan volgende 3 zaken gedacht:

1. Oude klanten recycleren

Wanneer iemand ooit een tevreden klant bij jou is geweest, is de stap om opnieuw klant te worden niet zo groot. Alleszins veel kleiner dan bij onbekende, nieuwe klanten die je van nul moet bewerken.

Hoezo, ‘Die klant heeft nog maar net iets gekocht. Hij zal er nu vast geen budget meer voor hebben.’?

Zolang je geen echte ‘neen’ hebt gehoord, kan je perfect een nieuw aanbod doen aan bestaande klanten. Laat hen zélf beslissen of ze op jouw aanbod ingaan of niet.

Je zal ervan versteld staan dat ze vaker instemmen dan je denkt.

2. Worth-of-mouth (WOM)

Jouw loyale klanten zijn jouw ambassadeurs.

Alleen zijn ze zich er niet allemaal van bewust. Geef hen dus gerust een duw in de rug:

  • Schenk iets aan wat jouw bestaande klanten niet verwachten. Een leuk extraatje. Iets waardoor ze denken: ‘Hier kom ik vaker terug.’ of ‘Dit is iets voor [nieuwe potentiële klant], zo’n goede service.’;
  • Bied iets speciaals aan dat klanten kunnen weggeven, zoals een uitnodiging voor een event, een korting etc. Verlaag de drempel en het risico voor jouw klanten om je aan te bevelen bij anderen;
  • Vraag aan bestaande klanten of ze anderen in hun netwerk hebben waarvoor jouw dienst of product geschikt kan zijn.

3. Klanten zijn bewijsmateriaal

Leg reacties van klanten vast en deel ze met de rest van de wereld. Hiermee vergroot je jouw geloofwaardigheid. Bovendien prikkelt het de nieuwsgierigheid van potentiële nieuwe klanten.

Enkele manieren om reacties te verzamelen:

  • Testimonials op jouw website
  • Aanbevelingen op LinkedIn
  • Succesverhalen in de nieuwsbrief of webblog

Positieve reacties zetten anderen aan om contact op te nemen met jouw firma.

Onderneem vandaag nog actie

Nu je deze inzichten op zak hebt, kan je ermee aan de slag.

Denk je meteen aan een aantal goede klanten die je uit het oog bent verloren? Bel ze op.

Is het lang geleden dat je van je hebt laten horen? Stuur een nieuwsbrief, een postkaart of een relatiegeschenk. Het einde van het jaar komt eraan, wat meteen de goede periode is voor fijne eindejaarsgeschenken.

Ben je er niet klaar voor om er in je eentje aan te beginnen? Neem een reclamespecialist onder de arm. Zo helpen wij jou met veel plezier verder bij het opstellen van een geweldig marketingplan.

Honger naar meer marketingadvies?

Vul onderstaande gegevens in en we contacteren je eerstdaags terug.

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx.
      Grote, of meerdere bestanden kan u beter apart sturen via Wetransfer (zie link onderaan website).
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Deel dit bericht
    Bel nu
    Route