Meer verkopen? Prikkel het reptielenbrein van jouw klant

Carline DCNieuws

meer verkopen reptielenbrein

Je hebt ongetwijfeld al van neuromarketing gehoord.

  • Neuro‘ staat voor ‘jouw brein’.
  • Marketing‘ slaat op ‘ik ga je iets verkopen dat je misschien (nog) niet nodig hebt.

Pure manipulatie? Niet per se.

Deze marketingtak legt zich toe op de menselijke besluitvorming.

De onderzoekers in de neuromarketing stellen dat ons reptielenbrein een grotere impact heeft op besluitvorming dan ons rationeel en emotioneel brein.

Met andere woorden: Wil je meer verkopen? Dan is dit oerbrein ontzettend belangrijk om mensen te overtuigen van jouw product of dienst. Het staat in voor de basisbehoeften om te overleven, zoals de bloedsomloop, ademhalen, fight or flight instincten etc. Men noemt dit ook wel eens ‘het buikgevoel‘.

Meer verkopen? Richt je op het reptielenbrein

Hoe dan?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, zodra je weet hoe het reptielenbrein denkt. Dan kan je van enkele makkelijke tips gebruikmaken om dit stuk van de hersenen te ‘kietelen’. En dus koopgedrag subtiel te beïnvloeden.

Dit zijn 3 voorbeelden van stimuli die het reptielenbrein in beweging brengen:

1. De ‘ikke ikke ikke en de rest kan stikken’

Het reptielenbrein is uitsluitend geïnteresseerd in alles wat zichzelf aanbelangt.

Zet jouw klant dus steeds centraal.

Spreek niet teveel over jezelf en wat jouw bedrijf allemaal kan of doet.

‘What’s in it for me?’ wil jouw klant weten. Wat zijn zijn behoeftes? Wat zijn zijn pijnpunten? Zodra je dit weet, kan je jouw communicatie hieraan aanpassen.

Ook bij een autobelettering is het verstandig om meteen te laten zien wat jouw potentiële klant te winnen heeft:

klantenbehoeften

2. Beelden zeggen meer dan tekst

Het reptielenbrein denkt in beelden. Daarom is het aan te raden om jouw boodschap altijd visueel te ondersteunen. Ga er niet van uit dat iedereen alle geschreven tekst leest.

Het gebruik van beelden heeft een aantal voordelen:

  1. het trekt meer de aandacht;
  2. het maakt jouw product of dienst ‘tastbaarder’;
  3. het triggert bepaalde emoties.

beelden zeggen meer dan tekst

3. Emotie gaat boven ratio

Vaak maakt ons reptielenbrein (ons emotionele brein) de aankoopbeslissing. De ratio praat onze aankoop vervolgens goed.

Hoe dikwijls heb je bijvoorbeeld al iets gekocht dat je nog niet meteen nodig had, maar waarbij je zei dat je het binnenkort wél zou kunnen gebruiken?

Spreek jouw klanten dus aan op hun gevoel. Doordrenk jouw communicatie bijvoorbeeld met:

  • hoop
  • ambitie
  • geluk

Dergelijke veelbelovende prikkels maken positieve emoties los. En een positief ingesteld persoon is eerder geneigd om tot actie over te gaan. Om jouw product of dienst aan te kopen.

emoties triggeren

Conclusie

Als je met neuromarketing aan de slag wil gaan, dien je de ‘sweet spot’ van jouw klanten te vinden.

Pas de reclame op jouw voertuigen en bedrijfsgebouw aan en zorg dat je wél gezien wordt.

Als jouw reptielenbrein nu ook angstig roept dat je hier meer over moet weten, bekijk dan deze TEDx talk:

Wil je ook meer verkopen?

Neem contact op voor meer informatie. Vul onderstaand formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk!

Anderen bekeken ook: