Meer verkopen? Prikkel het reptielenbrein van uw klant

Carline DCNieuws

meer verkopen reptielenbrein

U heeft ongetwijfeld al van neuromarketing gehoord.

  • Neuro‘ staat voor ‘uw brein’.
  • Marketing‘ slaat op ‘ik ga u iets verkopen dat u misschien (nog) niet nodig heeft.

Pure manipulatie? Niet per se.

Deze marketingtak legt zich toe op de menselijke besluitvorming.

De onderzoekers in de neuromarketing stellen dat ons reptielenbrein een grotere impact heeft op besluitvorming dan ons rationeel en emotioneel brein.

Met andere woorden: Wilt u meer verkopen? Dan is dit oerbrein ontzettend belangrijk om mensen te overtuigen van uw product of dienst. Het staat in voor de basisbehoeften om te overleven, zoals de bloedsomloop, ademhalen, fight or flight instincten etc. Men noemt dit ook wel eens ‘het buikgevoel‘.

Meer verkopen? Richt u op het reptielenbrein

Hoe dan?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, zodra u weet hoe het reptielenbrein denkt. Dan kunt u van enkele makkelijke tips gebruikmaken om dit stuk van de hersenen te ‘kietelen’. En dus koopgedrag subtiel te beïnvloeden.

Dit zijn 3 voorbeelden van stimuli die het reptielenbrein in beweging brengen:

1. De ‘ikke ikke ikke en de rest kan stikken’

Het reptielenbrein is uitsluitend geïnteresseerd in alles wat zichzelf aanbelangt.

Zet uw klant dus steeds centraal.

Spreek niet teveel over uzelf en wat uw bedrijf allemaal kan of doet.

‘What’s in it for me?’ wil uw klant weten. Wat zijn zijn behoeftes? Wat zijn zijn pijnpunten? Zodra u dit weet, kunt u uw communicatie hieraan aanpassen.

Ook bij een autobelettering is het verstandig om meteen te laten zien wat uw potentiële klant te winnen heeft:

klantenbehoeften

2. Beelden zeggen meer dan tekst

Het reptielenbrein denkt in beelden. Daarom is het aan te raden om uw boodschap altijd visueel te ondersteunen. Ga er niet van uit dat iedereen alle geschreven tekst leest.

Het gebruik van beelden heeft een aantal voordelen:

  1. het trekt meer de aandacht;
  2. het maakt uw product of dienst ‘tastbaarder’;
  3. het triggert bepaalde emoties.

beelden zeggen meer dan tekst

3. Emotie gaat boven ratio

Vaak maakt ons reptielenbrein (ons emotionele brein) de aankoopbeslissing. De ratio praat onze aankoop vervolgens goed.

Hoe dikwijls heeft u bijvoorbeeld al iets gekocht dat u nog niet meteen nodig had, maar waarbij u zei dat u het binnenkort wél zou kunnen gebruiken?

Spreek uw klanten dus aan op hun gevoel. Doordrenk uw communicatie bijvoorbeeld met:

  • hoop
  • ambitie
  • geluk

Dergelijke veelbelovende prikkels maken positieve emoties los. En een positief ingesteld persoon is eerder geneigd om tot actie over te gaan. Om uw product of dienst aan te kopen.

emoties triggeren

Conclusie

Als u met neuromarketing aan de slag wil gaan, dient u de ‘sweet spot’ van uw klanten te vinden.

Pas de reclame op uw voertuigen en bedrijfsgebouw aan en zorg dat u wél gezien wordt.

Als uw reptielenbrein nu ook angstig roept dat u hier meer over moet weten, bekijk dan deze TEDx talk:

Wilt u ook meer verkopen?

Neem contact op voor meer informatie. Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk!

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Anderen bekeken ook: