Je hebt vast al gehoord of gelezen dat het verstandig is om je te specialiseren.

Waarom? Omdat je je zo het beste kan positioneren in de markt. Wanneer je je onderscheidt van jouw concurrenten, komen meer klanten speciaal naar jou. Speciaal VOOR jou.

Aangezien de concurrentie tegenwoordig steeds harder wordt, is het cruciaal dat je je ergens in verdiept. Liefst in iets waar mensen bij niemand anders terechtkunnen. Bijvoorbeeld:

  • Een unieke service;
  • Een bepaalde uitgebreide dienst;
  • Of een zeker product dat zo speciaal is dat het op deze manier nergens anders te verkrijgen is.

Hoe krijg je nu meer klanten?

Bedenk hoe je jouw aanbod exclusiever kan maken. Bijvoorbeeld door:

  • Je verder bij te scholen in jouw dienst of product;
  • Je te richten op een zeer specifieke doelgroep;
  • Je te onderscheiden in jouw (marketing)communicatie. Door je anders op te stellen dan jouw concurrenten of de nadruk elders te leggen.

Bekijk jouw positie kritisch

Neem je eigen zaak kritisch onder de loep. Waar positioneer je je met jouw bedrijf?

Over het algemeen kunnen we spreken van drie soorten firma’s:

  1. Basisbedrijven: hebben eigenlijk geen specialisatie;
  2. Gespecialiseerde bedrijven: richten zich op één specialisatie;
  3. Gecombineerde bedrijven: mikken op twee of meer specialisaties.

En eigenlijk heeft de tweede categorie de grootste toekomst. Hun visie is duidelijker, hun missie sterker. En ze hebben het makkelijker om klanten naar zich toe te trekken.

Bovendien kunnen ze vaak meer geld vragen voor hun diensten of producten.

Aan de slag

Ontdek waar je je (meer) in wil specialiseren als organisatie. Er zijn letterlijk 101 mogelijkheden. Je kan je richten op:

  • Actieve 50-plussers
  • Pubers
  • Stoere mannen
  • Ambitieuze vrouwen
  • Mensen met weinig tijd
  • Klusjesmannen

Dan kan het echte werk beginnen:

  1. Bepaal concrete en inspirerende SMART doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden);
  2. Maak een volledig offline en online marketingplan op. Stel eventueel jouw ondernemingsplan bij waar nodig;
  3. Communiceer met de buitenwereld. Vertel mensen rondom jou over je nieuwe plannen, breid jouw netwerk uit, mail jouw huidige klanten etc.

Een concreet voorbeeld

Een van onze klanten heeft ambitieuze, mannelijke zakenmensen boven de 50 jaar als doelgroep. Dit is een aantrekkelijk target omdat daar geld zit. Deze mensen willen graag snel een kwalitatieve oplossing voor hun probleem. Het maakt minder uit hoeveel het kost, als ze maar goed geholpen zijn.

Dus als je ervoor zou kiezen om je hierin te specialiseren, zou je een aantal zaken kunnen doen om deze doelgroep zo correct mogelijk te behandelen:

  • Verkoop enkel de producten of diensten in functie van deze klant;
  • Pas jouw taalgebruik aan in de communicatie. Gebruik ‘u’ en ‘uw’;
  • Gebruik navenante beelden in de marketing, namelijk succesvolle, chique en mannelijke foto’s.

Wil je ook meer klanten aantrekken?

Dan kan je met deze tips alvast van start gaan.

Wil je je liever bezighouden met jouw eigen specialiteiten? Schakel in dat geval een professional in.

Argo reclame boost jouw business naar een hoger niveau. Voor de juiste klanten, meer contactaanvragen en meer online visibiliteit moet je bij ons zijn.

Interesse in een website die je meer klanten bezorgt?

Stop dan met het verliezen van tijd en maak vandaag nog kennis met ons.

Stap 1 van 2

  • Foto's of logo's meesturen (max 3)

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx.
    Stuur eventueel foto's of logo's (3 st)
Bel nu
Route