Welke gespreksonderwerpen dragen bij aan klantenbinding?

Als zelfstandige doe je er alles aan om uit te blinken in jouw vak. Je wilt tevreden klanten die met plezier terugkomen voor een volgend bezoek.

Natuurlijk is het belangrijk dat je kwaliteit levert, maar er komt nog meer kijken bij het winnen van trouwe klanten.

Daarom lees je hier wat de beste gespreksonderwerpen zijn voor een uitstekende klantenbinding. En neen, klagen over het weer brengt je niet dichter bij jouw cliënteel. Zo kan je het wél aanpakken:

Stap uit het ik-verhaal

Wil je inpikken op iets wat je gemeenschappelijk hebt met jouw klant? Stap dan even uit het ik-verhaal. De kans is namelijk kleiner dat je iets te weten komt over jouw klant als je de hele tijd over jezelf praat.

Waarom? Omdat mensen zich beter op hun gemak voelen als ze mogen praten over iets wat hen interesseert.

Probeer bijvoorbeeld deze tactieken uit:

  • Vraag naar zijn/haar mening. Bijvoorbeeld over iets wat in het nieuws is gebeurd. Of over iets actueels.
  • Kom wat meer te weten over iemands achtergrond, zoals zijn/haar geboortedorp, jeugd etc.
  • Peil naar iemands gezinssituatie. Hebben ze kinderen? Huisdieren? Dit kan eveneens een aanknopingspunt zijn.

Let op: als je voor het eerst met iemand praat, begin dan over iets dat betrekking heeft op de huidige omgeving of situatie waarin je je bevindt. Dit komt spontaner over dan plots praten over een willekeurig, irrelevant onderwerp.

Je kunt voor elke klant wel een aantal kernwoorden opnemen in jouw klantenbestand. Zo heb je bij een volgend bezoek opnieuw een aanknopingspunt.

Wedden dat jouw klant in de wolken is omdat je je nog iets herinnert van het vorig gesprek?

Reageert de persoon weinig (of zelfs helemaal niet)? Dan is de kans groot dat hij/zij geen zin heeft om een band te scheppen. Respecteer de wens van jouw klant. Je hoeft niks te forceren.

Houd het luchtig

Niemand heeft een boodschap aan een berg negativiteit.

Houd opgekropte frustraties en klaagzangen voor jezelf. Ook zware, gevoelige onderwerpen kan je beter vermijden. Tenzij jouw klant er natuurlijk zelf over begint te praten. Dan kan je het gesprek nog steeds een positieve twist geven. Het is belangrijk dat de klant jouw zaak met een goed gevoel verlaat.

Zo pak je het dus bij voorkeur wél aan:

  • Ga voor interessante en vermakelijke onderwerpen.
  • Een vleugje humor of een grappige anekdote maakt een gesprek meteen luchtig en aangenaam.
  • Sta stiltes toe. Ze hoeven niet ongemakkelijk te zijn. Neem nu bijvoorbeeld een gesprek bij de kapper: zowel de kapper als de klant moeten niet de hele tijd praten. Door hier en daar een stilte te laten, krijgen ze allebei even wat adempauze en rust.

Zet jouw website in als extra tool

Een zeer belangrijke tip die mensen vaak vergeten: de website is een zeer belangrijke tool voor gespreksonderwerpen wat klantenbinding betreft.

  • Ga je graag op vakantie naar Bali?
  • Houd je enorm van honden?
  • Of eetje het liefst frietjes?

Dergelijke zaken zijn perfect op te nemen in jouw nieuwsberichten. Lezers van jouw blog identificeren zich misschien met jouw verhaal. Dan snijden ze dit onderwerp mogelijks vanzelf aan in een volgend gesprek.

Je hebt er dus alle baat bij om een succesvolle bedrijfswebsite te hebben. Hiervoor schakel je het best een professional in.

Extra boost voor jouw business

Argo reclame helpt je met jouw online marketing. Een grotere online visibiliteit, meer contactaanvragen en meer winst nodig? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

Met onze jarenlange ervaring in het vak weten we wat werkt en wat absoluut niet. Je hoeft je dus niet langer zorgen te maken over jouw website.

Wil je ook een website die jou meer klanten bezorgt?

Stop dan met het verliezen van tijd en maak vandaag nog kennis met ons.

Stap 1 van 2

  • Foto's of logo's meesturen (max 3)

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx.
    Stuur eventueel foto's of logo's (3 st)
Bel nu
Route