Schot in de roos: top 3 succesfactoren van effectieve reclame

Carline DCNieuws

succesfactoren effectieve reclame argo

‘Moet onze reclame mooi zijn om op te vallen in de massa?’

Deze vraag brandt geregeld op de lippen van onze klanten.

Nu kunnen we hier heel duidelijk in zijn: reclame hoeft niet ‘gewoon mooi’ te zijn. Er zijn nog andere succesfactoren voor effectieve reclame.

We lijsten de top 3 even voor u op in dit artikel. Dan gaat u gegarandeerd voor een schot in de roos!

Succesfactoren effectieve reclame

Communicatie is beperkt houdbaar. U moet in 2 à 3 seconden de juiste mensen zien te bereiken.

Elke reclame zorgt voor verwarring, de kunst is die te vinden.

Maar bepaal eerst uw doel:

  • Wilt u meer merkinteresse of mond-tot-mondreclame? Dan loont het om u meer te richten op reclame die creatief en mooi is.
  • Is het echter de bedoeling om klanten te laten overgaan tot een bepaald gedrag? Dan leidt te veel creativiteit af. En kan het hen zelfs afstoten.

Is gedragsverandering uw hoofddoel? Houd dan rekening met deze 3 belangrijkste factoren.

1. Originaliteit

Omdat reclame werkelijk overal is, is het lastig om op te vallen. Als u dit toch wil bereiken, kan u iets doen wat een ander niet doet. De ontvanger verrassen.

Originaliteit, creativiteit en pakkende beelden zijn erg belangrijk.

Kies bij voorkeur één onderdeel waarmee u zichzelf onderscheidt van uw concurrenten.

Let wel op: Creativiteit levert niet altijd sympathie op. Zo kan de consument geïrriteerd raken als hij niet weet waar de reclame over gaat.

Hieronder een origineel voorbeeld van het marketingbureau Colley MCVoy.

originele reclame voorbeeld

2. Duidelijkheid en relevantie

Voorkom de meest gemaakte fout: te veel willen communiceren in eenzelfde reclame-uiting. Indien de boodschap te complex wordt, haakt de consument af.

Een overdosis aan informatie nodigt niet uit om te lezen.

Beperk het aantal boodschappen daarom tot maximaal één à twee per uiting. Geef de consument meteen een ‘clue’ die aangeeft over welk product of merk de reclame gaat.

Let er eveneens op dat de informatie die te vinden is op de uitingen, relevant is voor de doelgroep. Wie is de afzender en voor wie is de uiting bedoeld?

Hieronder ziet u een voorbeeld van onduidelijke en irrelevante reclame van Diesel. Het zou een reclameboodschap voor jeansbroeken moeten zijn … Maar dit is absoluut niet terug te vinden in het beeld. Toch? (Bron: Flavorwire.com)

irrelevante reclame

3. De I-want-to-see-this-againfactor

De I-want-to-see-this-againfactor kunt u bereiken door positieve emoties op te wekken. Zoals humor. Of blijdschap.

Humor in reclame zorgt ervoor dat consumenten het positieve effect van humor onbewust met het geadverteerde product associëren.

Er blijkt een zeer grote samenhang te zijn tussen emoties en merkoverdracht. Afzenders van reclame met een hoger ‘happiness-gehalte’ zouden veel beter worden onthouden (Adformatie, 2017).

Hier ziet u bijvoorbeeld een geslaagde reclameboodschap van WeightWatchers. Deze doet u ongetwijfeld glimlachen.

i want to see this again factor

Deze tips omzetten in de praktijk?

Dan bent u bij Argo, dé reclamespecialist van Vlaanderen, in goede handen.

Wij kennen de markt en mediamogelijkheden als geen ander. We gaan op zoek naar de perfecte marketingmix voor u en uw bedrijf.

Ook effectieve reclame maken?

Neem contact op voor advies en meer informatie. Vul onderstaand formulier in en wij helpen u meteen verder.

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Anderen bekeken ook: