Reclame vroeger en nu: wat zijn de verschillen?

Carline DCNieuws

reclame vroeger
(Bron foto banner: marekuliasz / Shutterstock.com)

Ontwikkeling van reclame doorheen de jaren

Zolang we het ons kunnen herinneren, wordt er al reclame gemaakt. Op elke hoek van de straat, in elke krant.

De reclamewereld is dan ook een van de snelst groeiende sectoren die er bestaan. Zo verliep het maken van publiciteit in 1950 helemaal anders dan wat we nu gewend zijn.

Hoe het zich doorheen de jaren heeft ontwikkeld, bekijken we in dit artikel.

Reclame vroeger: one size fits all

Vroeger moest reclame iedereen bereiken. Men dacht niet bepaald na over verschillende doelgroepen of diverse manieren om gerichte reclame te maken.

Reclame werd ‘en grande masse’ de wereld ingestuurd.

reclame vroeger en nu verschillen

Reclame nu: information overload

Vandaag de dag zouden we kunnen stellen dat de reclamewereld steeds probeert om de huidige tijdsgeest te volgen. Dit om het publiek zo goed mogelijk aan te spreken.

Tegenwoordig moet alles snel, bondig en flitsend zijn.

De keerzijde van die medaille is dat we mensen minder makkelijk kunnen bereiken omdat er zoveel wervelende kanalen zijn:

Allemaal schreeuwen ze stuk voor stuk om onze aandacht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we intussen een soort van bescherming tegen de meeste invloeden van reclame hebben ingelast.

We kijken niet meer op van onpersoonlijke boodschappen of gewone, platte tekst.

reclame in overvloed

Daarom kiezen meer en meer bedrijven ervoor om net niét in te zetten op vluchtigheid. Met een focus op kwaliteit en ‘mindfulness‘ sijpelen ze zo toch door de mazen van het afweringsnet. Hoe hard we ons soms ook proberen afsluiten voor manipulatie en beïnvloeding, er zijn altijd wel reclameboodschappen waarmee we ons kunnen vereenzelvigen.

Reclame die -letterlijk en figuurlijk- aanspreekt

Een andere geweldige strategie is het personaliseren van een product, zoals het voorbeeld van Nutella:

gepersonaliseerde reclame

(Bron: Nutella)

Hoe zorgt u voor reclame waarmee u wél wordt gezien?

1. Personaliseer uw gifts

U zou het voorbeeld van Nutella of Coca-Cola kunnen volgen door uw relatiegeschenken te personaliseren:

  • Een drinkfles met een eigen touch
  • Pennen met een inspirerende quote
  • Of andere premium gifts die uw boodschap aan de klant overbrengen

Dit zijn nog maar enkele mogelijkheden.

2. Ga voor speciale belettering

Tegenwoordig loont het om anders te zijn. Met speciale belettering valt uw voertuig toch op in de massa.

3. Wek positieve emoties op

Reclame die positieve emoties oproept en niet te gecompliceerd is, blijkt volgens wetenschappelijk onderzoek het meest effectief te zijn.

Schakel de reclamespecialist in

Wanneer u door de bomen het bos niet meer ziet, kunt u steeds de hulp inschakelen van een professional.

Argo heeft als voornaamste doel om zijn klanten zo veel mogelijk te ontzorgen op het vlak van reclame. U kunt niet alleen bij ons terecht voor belettering van voertuigen, gebouwen en kantoren maar ook voor andere offline reclame zoals reclame- en werkkledij, stickers, relatiegeschenken en diverse werfdoeken.

Meer weten over de beste vormen van reclame op dit moment?

Aarzel niet om ons te contacteren. Vul onderstaand formulier in en wij mailen u zo snel mogelijk terug.

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Anderen bekeken ook: