Hoe u nieuwe klanten aantrekt zonder acquisitie

Carline DCNieuws

nieuwe klanten zonder acquisitie tips

Bent u een ondernemer en ziet u ertegen op om nieuwe klanten te werven? Ontloopt u hierdoor omzet?

Dan bent u niet alleen.

Veel zelfstandigen merken dat het moeilijk is om door te breken naar hogere inkomsten. Het is mogelijk, maar dan moeten ze nóg harder werken.

Daarnaast hebben de meesten een hekel aan acquisitie. Ze vinden het eng en frustrerend. En tijdrovend. Vaak bereiken ze er ook nog eens weinig tot geen resultaten mee.

Herkenbaar? Dan vertellen wij u zo meteen hoe u het anders kan aanpakken.

Nieuwe klanten zonder acquisitie

Stel u voor: nieuwe klanten krijgen zonder acquisitie.

  • Nooit meer de telefoon moeten nemen en een lijst onbekende mensen afbellen;
  • Geen afwijzingen of geïrriteerde reacties meer;
  • Uzelf niet meer moeten opdringen aan potentiële klanten, want ze komen naar u toe.

Hoe mooi zou het ondernemersleven dan zijn?

Een leven zonder cold calling kunt u ook hebben.

Heeft u namelijk al aan volgende 3 zaken gedacht:

1. Oude klanten recycleren

Wanneer iemand ooit een tevreden klant bij u is geweest, is de stap om opnieuw klant te worden niet zo groot. Alleszins veel kleiner dan bij onbekende, nieuwe klanten die u van nul moet bewerken.

Hoezo, ‘Die klant heeft nog maar net iets gekocht. Hij zal er nu vast geen budget meer voor hebben.’?

Zolang u geen echte ‘neen’ hebt gehoord, kunt u perfect een nieuw aanbod doen aan bestaande klanten. Laat hen zélf beslissen of ze op uw aanbod ingaan of niet.

U zult ervan versteld staan dat ze vaker instemmen dan u denkt.

2. Worth-of-mouth (WOM)

Uw loyale klanten zijn uw ambassadeurs.

Alleen zijn ze zich er niet allemaal van bewust. Geef hen dus gerust een duw in de rug:

  • Schenk iets aan wat uw bestaande klanten niet verwachten. Een leuk extraatje. Iets waardoor ze denken: ‘Hier kom ik vaker terug.’ of ‘Dit is iets voor [nieuwe potentiële klant], zo’n goede service.’;
  • Bied iets speciaals aan dat klanten kunnen weggeven, zoals een uitnodiging voor een event, een korting etc. Verlaag de drempel en het risico voor uw klanten om u aan te bevelen bij anderen;
  • Vraag aan bestaande klanten of ze anderen in hun netwerk hebben waarvoor uw dienst of product geschikt kan zijn.

3. Klanten zijn bewijsmateriaal

Leg reacties van klanten vast en deel ze met de rest van de wereld. Hiermee vergroot u uw geloofwaardigheid. Bovendien prikkelt het de nieuwsgierigheid van potentiële nieuwe klanten.

Enkele manieren om reacties te verzamelen:

  • Testimonials op uw website
  • Aanbevelingen op LinkedIn
  • Succesverhalen in de nieuwsbrief of webblog

Positieve reacties zetten anderen aan om contact op te nemen met uw firma.

Onderneem vandaag nog actie

Nu u deze inzichten op zak hebt, kunt u ermee aan de slag.

Denkt u meteen aan een aantal goede klanten die u uit het oog bent verloren? Bel ze op.

Is het lang geleden dat u van zich heeft laten horen? Stuur een nieuwsbrief, een postkaart of een relatiegeschenk. Het einde van het jaar komt eraan, wat meteen de goede periode is voor fijne eindejaarsgeschenken.

Bent u er niet klaar voor om er in uw eentje aan te beginnen? Neem een reclamespecialist onder de arm. Zo helpen wij u met veel plezier verder bij het opstellen van een geweldig marketingplan.

Honger naar meer marketingadvies?

Vul onderstaande gegevens in en we contacteren u eerstdaags terug.

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Anderen bekeken ook: