4 tips om de loyaliteit van uw klanten te verhogen

Carline DCNieuws

loyaliteit klanten verhogen tips

De klantenloyaliteit is een belangrijke indicator voor groei van een organisatie.

Indien u niet in staat bent om klanten te behouden, kunt u alleen nog groeien door steeds meer te verkopen. En dat is een gemiste kans.

Loyale klanten zorgen voor een relatief zekere toekomst. Het is dus de moeite waard om hierin te investeren!

Loyaliteit klanten anno 2017

De afgelopen jaren heeft iedereen gemerkt dat klantenretentie bijna altijd goedkoper is dan acquisitie.

Toch zien we aan de andere kant dat ondernemingen steeds verder van hun klanten gaan afstaan. In plaats van klanten beter te leren kennen, ligt de nadruk voornamelijk op het in de kijker zetten van het bedrijf. Dit zorgt natuurlijk voor onpersoonlijke communicatie.

Om concurrenten een stap voor te blijven, is het anno 2017 des te belangrijker om:

  • de focus maximaal op uw klanten te leggen (“What’s in it for me?”);
  • een excellente service te leveren in functie van uw klanten;
  • uw strategieën aan te passen aan de huidige trends in de marketing.

Enkel dan zult u uw klantenbinding versterken, meer verkopen en ook meer winst behalen.

Reclamespecialist Argo geeft u in dit artikel 4 tips om van uw klanten ook trouwe klanten te maken.

4 handige tips voor meer klantenloyaliteit

klanttevredenheid verhogen tips

1. Creëer steeds weer een goed gevoel

Gelooft u dat u uw klanten tot in het oneindige kan sturen of manipuleren?

Dat is dan verkeerd gedacht.

De vrije wil van uw cliënteel mag u absoluut niet onderschatten. Hun beslissingen nemen ze in een fractie van een seconde. Eerst ontstaat er een (positief of negatief) gevoel en pas later komt de rationalisatie.

Doe dus uw uiterste best om uw klanten een goed gevoel te geven.

Boycot uzelf niet door een zich steeds herhalende goede ervaring te doorbreken bij deze mensen. Een gevoel van vertrouwdheid is immers goud waard.

2. Maak het kiezen voor uw bedrijf de makkelijkste keuze

In het merendeel van de gevallen kiezen klanten waarschijnlijk automatisch voor uw diensten of producten. Ze zijn tevreden over de kwaliteit, de prijs en de service.

Blijf dan ook voldoende in the picture bij deze mensen zodat ze er niet verder over moéten nadenken.

Laat klanten u niet vergeten. Anders eist een van uw concurrenten binnenkort hun aandacht op.

Zorg er met andere woorden voor dat mensen het vanzelfsprekend vinden om u te contacteren wanneer ze een product of dienst zoals het uwe nodig hebben.

3. Blink uit in klantenservice

Uiteraard volstaat het niet om gewoon bezig te blijven zoals u het vroeger deed.

Werk intensief aan het optimaliseren van alle bedrijfsprocessen, uw klantenservice en vooral de kwaliteit van uw product of dienst.

Zorg dat er niks misgaat in de schakel. Indien dit wel het geval is, neemt u zo snel mogelijk de verantwoordelijkheid op en zet u de fout recht. Dergelijke acties missen hun effect niet!

4. Word een kenner van uw klanten

Alleen als u weet wie uw klanten precies zijn, kunt u ze op een correcte manier blijven bedienen.

Luister en kijk goed naar reacties, klachten, vragen, verzoeken en opmerkingen.

Er zijn verder nog strategieën om meer te weten te komen over uw cliënteel, zoals:

  • Het organiseren van klantendagen;
  • Het onderzoeken van hun gedragingen, ervaringen en/of feedback (zonder hen te storen);
  • Pik er ad random een aantal klanten uit en ga een gericht gesprek aan.

Verdiep u in de wensen van uw cliënteel en heb een streepje voor op de concurrentie!

klantenloyaliteit verhogen tips

Van tevreden naar loyale klanten

De klanttevredenheid zegt iets over hoe een klant de samenwerking met uw bedrijf ziet. Het is een momentopname.

Tevreden klanten zijn echter niet automatisch trouwe klanten!

Klantloyaliteit betekent het aangaan van een binding met deze personen. Genegenheid creëren voor uw team, product of dienst. En hiervoor moet u wel degelijk de handen uit de mouwen steken.

Indien u graag het verschil maakt, kunnen wij u zeker verderhelpen bij het proces.

Wilt u ook de reclame-expert inschakelen?

Neem contact op voor advies en meer informatie. Vul onderstaand formulier in en wij helpen u meteen verder.

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

 

 

Anderen bekeken ook: