Hoe kleuren uw huisstijl of logo maken of kraken

Carline DCNieuws

kleuren huisstijl

Blauw, groen of geel … Is het u allemaal om het even, als uw zaak maar een naam en logo heeft?

Think again.

In meer dan 85% van alle aankoopbeslissingen speelt kleur de voornaamste rol. Tijd dus om de kleuren in uw huisstijl of logo grondig onder de loep te nemen.

Of dacht u misschien dat het toevallig was dat bol.com en Coolblue (uiteraard) blauw gebruiken? En HelloFresh, Oxfam of Campina groen?

Kleuren en associaties

Kleuren communiceren. We koppelen er bepaalde waarden en betekenissen aan.

Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op.

Welk gevoel wilt u opwekken bij uw klanten? Welke betekenis wilt u geven aan uw merk?

Dit zijn belangrijke vragen om te weten hoe u de juiste huisstijlkleuren kiest.

Hieronder vindt u een overzicht van verschillende kleuren en hun betekenissen.

Rood

rood

  • Staat voor energie, passie en kracht
  • Maar ook voor gevaar en het opwekken van honger (cfr. Coca-Cola en KFC)
  • Trekt echt de aandacht

Oranje

oranje

  • Representeert enthousiasme en jeugdigheid
  • Maar ook betaalbaarheid
  • Wordt -net zoals rood- vaak gebruikt voor actiestickers en het aanzetten tot koopgedrag

Geel

geel

  • Staat voor communicatie, creativiteit en intelligentie
  • Maar ook voor zon, vrolijkheid en optimisme
  • Het past dus goed bij onderwijs, informatie, coaching, reisbureaus en vakantieoorden
  • Is wel een primaire kleur en wordt vaak geassocieerd met kinderen (cfr. Zwistal) of ‘goedkoop’ (cfr. Zeeman)
  • Goudgeel staat dan weer voor succes, voorspoed, luxe en exclusiviteit (cfr. Ferrari)

Groen

groen

  • Ademt rust, verfrissing en harmonie uit
  • Maar ook duurzaamheid, hulp en bemiddeling
  • Vaak gebruikt door wellnesscentra, ziekenhuizen, therapeuten, tuincentra en banken

Blauw

blauw

  • Straalt kalmte, succes en loyaliteit uit
  • Ook zakelijkheid, afstand en wijsheid
  • Vaak voor banken, verzekeraars en financiële instellingen
  • Te combineren met bruin of oranje om het warmer te maken

Paars

paars

  • Staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit
  • Wordt geregeld ingezet in het onderwijs of bij luxeproducten (cfr. Hallmark)
  • Maar let op: bij buitensporig gebruik kan paars er ook voor zorgen dat men langer over de keuze nadenkt

Grijs

grijs

  • Ademt intelligentie, het praktische en soliditeit uit
  • Dikwijls gebruikt als rustige basiskleur in een logo
  • Versterkt de kleur waarmee het wordt gecombineerd

Bruin

bruin

  • Is sterk, stoer en lekker natuurlijk
  • Maar ook hulpvaardig en verzorgend
  • Dikwijls in combinatie met groen (natuurkleur), zwart of wit (chique) of pastelkleur (zacht)
  • Wordt vaak gebruikt door koffiehuizen en outdoor- of trekkingsactiviteiten

Zwart

  • Ademt kracht, invloed en inzicht uit
  • Maar wekt ook mysterie en magie op
  • Is vaak elegant en chic (cfr. Calvin Klein en GIVENCHI)

Wit

wit

  • Staat voor zuiverheid, vrede en puurheid
  • Maar ook voor perfectie en het stellen van hoge eisen
  • Het is een breed inzetbare kleur voor allerlei branches (van automerken, bruidsmode, begrafenisondernemers tot kledingmerken, banken en zuivelproducenten)

Uw basiskleur(en) voor uw huisstijl en/of logo kunt u perfect kiezen op basis van deze psychologische kleurassociaties.

Daarnaast is het aan te raden om rekening te houden met kleurvoorkeuren die mensen hebben. Het Colour Assigment-onderzoek van Joe Hallock geeft u hierover nog massa’s meer informatie. Het is belangrijk de kleuren niet te kiezen op basis van uw eigen smaak, maar aan de hand van de kennis die voorhanden is.

U heeft maar enkele seconden te tijd om een goede eerste indruk te maken. Zet dan ook alles op alles om dit te verwezenlijken.

Laat u adviseren door een expert

Heeft u er geen idee van welke kleuren het beste zouden passen bij uw product of dienst? Dan kan u advies inwinnen bij Argo, dé reclamespecialist. Met onze 25 jaar expertise weten we goed wat werkt en wat helemaal niet.

Hulp nodig bij het maken van uw huisstijl of logo?

Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier indien u de visibiliteit van uw reclame wenst te verhogen. Wij helpen u met veel plezier verder!

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Deel dit bericht

Anderen bekeken ook: