Hoe uw imago verbeteren met marketing? 5 praktische tips

Carline DCNieuws

imago verbeteren marketing tips

Imago verbeteren met marketing: de kracht van grote bedrijven

  • Waarom denken we dat de Duitsers veilige wagens bouwen, terwijl we twijfelachtig staan tegenover sommige Russische automerken?
  • Wat maakt dat we iPhones kopen zonder kritisch naar de technische specificaties te kijken, maar wel wantrouwig zijn ten opzichte van bepaalde Chinese merken?
  • En hoe komt het dat we twee keer zoveel betalen voor een Twix, terwijl Aldi-variant Caramba exact hetzelfde smaakt?

Dit heeft allemaal te maken met imago. Grote merken werken jarenlang aan het opbouwen, behouden en verbeteren van hun bedrijfsimago. Hier pompen ze vaak miljoenen euro’s in. Maar gelukkig kunt u ook met een beperkter budget aan uw image sleutelen.

Reclamespecialist Argo geeft u 5 tips om uw imago te verbeteren met marketing.

5 handige tips voor een beter bedrijfsimago

1. Blink uit in de klantbeleving

Is uw dienst of product van de beste kwaliteit? Prima, maar als u die kwaliteit ècht wil laten doorschijnen, moet de beleving errond ook geweldig zijn.

Een uitmuntende klantenbeleving hoeft zelfs niet duur te zijn. Dit zijn een aantal goede voorbeelden:

  • Bied uw klant een kopje koffie aan wanneer hij langskomt;
  • Verwen uw cliënteel met een kleine attentie, een handgeschreven kaart of een origineel relatiegeschenk;
  • Maximaliseer de klantbeleving door extra aandacht te hebben voor de omgeving, zoals aangename achtergrondmuziek of een aantrekkelijke geur.

Vaak zit de magie in de kleine zaken waar goed over nagedacht is.

2. Zet uw ‘waarom’ in de verf

Geef toe, verschillende concurrenten verkopen de diensten of producten die u ook aan de man probeert te brengen. Er zijn er als het ware 13 in een dozijn.

Maar hoe onderscheidt u u nu ten opzichte van uw concurrenten? Wat maakt U uniek en beter?

Vaak weet u goed wat u doet en hoe u het doet, maar komt ‘waarom‘ te weinig in beeld.

Vergelijk bijvoorbeeld deze slogans:

  1. ‘Wij zorgen voor uw reclame’
  2. ‘Wij helpen u uw visibiliteit te verhogen zodat u meer winst maakt’

De 2de slogan zegt veel meer over de missie van het bedrijf in kwestie. Toch?

3. Verhoog uw visibiliteit

Hoe zichtbaar is uw product of dienst voor uw (potentiële) klanten, leveranciers en relaties? Maken mensen meteen de link met uw bedrijf als ze uw communicatie zien passeren?

Het kan nooit kwaad om uw zichtbaarheid en naamsbekendheid in het straatbeeld te vergroten. Dit kunt u natuurlijk op verschillende manieren doen:

Zorg ervoor dat mensen weten wie u bent en waar uw zaak voor staat. Anders is het uiteraard onmogelijk om een imago op te bouwen of te verbeteren.

4. Consistentie is de sleutel

Consistent zijn in wat u als bedrijf doet is belangrijk voor uw geloofwaardigheid. Maar ook een consistente huisstijl is essentieel om uw herkenbaarheid te verhogen. Uiteindelijk wilt u dat mensen uw communicatie herkennen nog voor ze goed hebben nagedacht over uw naam of logo.

Trek daarom uw branding door in uw webpagina, kantoren, vitrines, affiches, naamkaartjes, en alle andere communicatievormen die u hanteert.

5. Gebruik uw klanten voortdurend als klankbord

Om te weten te komen hoe u uw bedrijfsimago kan verbeteren, vraagt u het best feedback van de klanten.

Probeer verder te gaan dan enkel en alleen te vragen of hij tevreden is over de service en samenwerking. Pik er bepaalde klanten uit en ga met hen in dialoog. Zo ontdekt u wat voor uw doelgroep belangrijk is.

Als u dan ook nog eens actief aan de slag gaat met deze feedback, heeft u de garantie op een verbeterd imago!

Joseph Pine, de auteur van ‘Mass Customization’, praat in onderstaande Ted Talk over wat consumenten willen. Zeker de moeite om eens te bekijken!

Wilt u graag hulp bij het verbeteren van uw imago?

Neem contact op voor meer informatie. Vul onderstaand formulier in en we contacteren u zo snel mogelijk!

Stel hier uw vraag*

Uw naam* :

Uw e-mail* :

Woonplaats* :

Telefoon* :

Anderen bekeken ook: